Tal dia com avui, fa 300 anys, que es va crear el Cos de Mossos d’Esquadra, amb un àmbit d’actuació rural i on la saga dels Veciana, de la batllia de Valls, varen exercir el seu comandament al llarg de diverses generacions.

Durant els segles XVIII i XIX el CME es va haver d’enfrontar a una munió de bandolers i també lluitaren contra els carlins que s’havien alçat en armes a la mort del rei Ferran VII, en una disputa successoria per ocupar el tron vacant.

Arran de la Revolució de 1868, coneguda com “La Gloriosa”, el CME va ser dissolt, però el 1876 es va recuperar i va passar a dependre de la Diputació de Barcelona.

No va ser fins a la constitució de la Segona República (i amb el rei Alfons XIII exiliat a Roma), el 14 d’abril de 1931, que el nostre Cos va constituir-se com un servei de la Generalitat.

La proclamació de l’Estat Català pel president Companys el 6 d’octubre de 1934 -amb el suport incondicional de la policia nacional de Catalunya- va ser reprimida per l’Estat espanyol i molts mossos van ser durament represaliats.

Anys més tard, davant el cop d’estat perpetrat i comandant pel general Franco el 18 de juliol de 1936, el cos de Mossos va participar decisivament en derrotar l’aixecament armat a Catalunya.

Malauradament, la guerra va seguir a Espanya fins que l’exèrcit franquista va ocupar Catalunya i va eliminar tota forma d’autogovern, inclòs el CME, que restà de nou dissolt fins a l’any 1952 en què la Diputació va comandar un reduït destacament d’agents.

A la mort del dictador Franco es va restablir la Generalitat, i a l’any 1983 es va refundar el Cos i es va formar la primera promoció, fins a esdevenir un cos de policia integral a tot el territori amb 17.000 efectius per donar servei a la ciutadania.

Actualment, el nostre col·lectiu torna a estar amenaçat per poders d’un Estat espanyol que deu la seva legitimitat i és hereu d’un règim militar feixista precedent i que està obstinat en aniquilar la voluntat democràtica dels catalans mitjançant la vulneració dels drets humans, individuals i col·lectius.

error